Maalaussää

Näin ulkomaalauskauden alettua kuulee kysyttävän oikeasta maalaussäästä. Onko liian kylmää? Onko liian kuumaa? Saako maalata auringossa? Mitä jos sataa? Tässä kirjoituksessa maalarimestari tarkastelee maalausolosuhteita ja niiden vaikutuksia maalaamiselle.

Sääolosuhteet aiheuttavat joskus päänvaivaa ulkomaalauksessa

Maalausala on yksi harvoista säälle alttiista aloista. Äkilliset muutokset säätilassa voivat heittää suunnitelmat romukoppaan, ja pahimmassa tapauksessa pilata päivän tai kahden työt. Ei siis ole yhdentekevää missä säässä maalataan, tai minkälaiseksi sään ennustetaan muuttuvan.

Perusohje on, että vuorokausilämpötilan tulee maalaamisen ja kuivumisen aikana olla yli +5 °C, ilman suhteellisen kosteuden tulisi olla alle 80 %, ja alustan kosteuden tulee olla alle 16 %. Yleensä ei suositella maalaamista suorassa auringonpaahteessa. Käsittelylämpötilassa ja alustan kosteusprosenttien suosituksissa on maalityypistä ja maalin valmistajasta riippuen eroja, joten ne kannattaa tarkistaa käytettävän tuotteen käsittelyohjeista.

Maalausolosuhteiden tarkistuslista ulkomaalauksessa:

Pellavaöljymaali:

  1. Alustan kosteus: Kosteuspitoisuuden tulee olla alle 16 %, sillä suurempi alustan kosteus haittaa pellavaöljymaalin imeytymistä ja tarttuvuutta alustaan.
  2. Sääolosuhteet: Onko poutaa seuraavat 2 vuorokautta? Jos ei, vältä maalaamista, sillä sade vaurioittaa maalattua pintaa. Jos maalipinta on ehtinyt kovettua kosketuskuivaksi, ei kevyestä sadekuurosta ole suurempaa haittaa.
  3. Ilman kosteus ja lämpötila: Onko riittävän lämmintä? Paras maalauslämpötila on 15-25 °C, mutta yli 5 °C on riittävä. Matala lämpötila pidentää pellavaöljymaalin kovettumisaikaa. Korkea ilmankosteus hidastaa myös kovettumista, ja saattaa tiivistyä kasteena vastamaalatulle pinnalle.

Punamultamaali:

  1. Ilman lämpötila: Vuorokausilämpötilan tulee olla yli +5 °C. Pakkanen vaurioittaa vesiohenteisella punamullalla maalattua pintaa.
  2. Sääolosuhteet: Punamultamaalilla voi maalata myös kosteammassa säässä, jopa sumussa tai hyvin kevyessä tihkusateessa. Sadetta vastamaalattu pinta ei kestä. Suorassa auringopaahteessa punamultamaalilla maalaamista tulee välttää.

Alustan kosteus

Maalattavan pinnan kosteus on ehkä tärkein seikka maalauksen onnistumiselle. Alustan kosteus haittaa maalin sideaineen tunkeutumista ja kiinnittymistä. Liian kostealle pinnalle maalattu maali saattaa hilseillä melko nopeasti, sillä maalikalvo ei ole kunnolla kiinnittynyt alustaan.

Mitä kuivempi alusta, sen parempi. Suositeltava kosteusprosentti on yleensä alle 16 %, joskin tässä on pieniä valmistajakohtaisia eroja.

Alustan kosteus on turvallisinta mitata kosteusmittarilla. Mikäli sellaista ei ole, kannattaa sadepäivän jälkeen odottaa n. 1-2 vuorokautta ennen maalaamista. Tässä ajassa pinta yleensä ehtii kuivua riittävästi.

Punamultamaali ei ole kovinkaan arka alustan kosteudelle, mutta aivan märkää pintaa ei tietenkään tule maalata. Punamultamaalilla maalattava pinta on riittävän kuiva, jos se kädellä tunnusteltaessa tuntuu kuivalta.

Maalauslämpötila

Paras maalauslämpötila on 15-25 °C, mutta yli 5 °C on riittävä. Kylmässä maali kovettuu hitaammin, ja maali on myös kylmänä usein paksumpaa ja vaikeammin levitettävää.

Suorassa auringonpaahteessa maalaamista tulee välttää maaleilla, jossa on haihtuvia ainesosia, kuten vettä tai liuottimia. Vesi ja liuottimet haihtuvat merkittävästi nopeammin hyvin lämpimillä pinnoilla, mikä vaikuttaa maalin kalvonmuodostukseen haitallisesti.

Punamultamaalilla ei pitäisi maalata suorassa auringonpaisteessa, sillä maali kuivuu silloin todella nopeasti, ja maalipintaan jää helposti työsaumoja.

Pellavaöljymaalin kovettuminen perustuu pellavaöljyn hapettumiseen, eivätkä ne sisällä vettä tai liuottimia. Tästä syystä pellavaöljymaalia voidaan periaatteessa käyttää sekä hyvin kylmissä että hyvin lämpimissä olosuhteissa. Pellavaöljymaalilla voidaan vallan hyvin maalata myös hellepäivänä eteläseinustaa sen vaikuttamatta lopputulokseen.

Joskus kuulee puhuttavan talvella maalaamisesta. Tämä on lähinnä erikoisuushakuisuutta, mutta onnistuu pellavaöljymaalilla, mikäli alusta on kuiva (kosteuspitoisuus alle 16 %), ja maalattu pinta ei kerry huurretta tai tiivisty kosteutta maalin kovettumisen aikana. Lämpötila vaikuttaa pellavaöljymaalin viskositeettiin: kylmässä maali on jähmeämpää ja vaikeampaa levittää ohuina kerroksina. Maali tulisikin kylmässä maalattaessa pitää huoneenlämpöisenä, mikä vaatii erikoisjärjestelyitä. Pellavaöljymaalin kuivumisaika on kylmässä myös merkittävästi (useita vuorokausia) pidempi kuin normaaliolosuhteissa maalattaessa.

Ilmankosteus ja kaste

Ilmankosteuden tulee olla alle 80 % maalauksen ja maalin kuivumisen ajan. Korkea ilmankosteus hidastaa maalin kovettumista.

Pellavaöljymaalilla maalattaessa korkea ilmankosteus muodostuu myös herkästi ongelmaksi, mikäli lämpötila putoaa äkisti. Tällöin vastamaalatulle pinnalle saattaa tiivistyä kosteutta, mikä vaurioittaa maalikalvoa. Pellavaöljymaalilla maalattuun pintaan tiivistynyt kosteus himmentää sitä, sillä lukemattomat kastepisarat mudostavat pienien kraaterien peittämän pinnan. Kun kasteen vaurioittama pinta on kuiva, voidaan vaurioitunut kohta tarvittaessa paikkamaalata.

Punamultamaalilla maalattaessa ilmankosteus voi olla korkeampi. Myöskään vastamaalatulle pinnalle lankeavasta kasteesta ei ole haittaa.

Sääolosuhteet

Kesäkaudella jokaisesta vastuuntuntoisesta maalarista kuoriutuu säätieteilijä, sillä maalarin on jatkuvasti seurattava säätilan kehittymistä ja tulevia muutoksia. Riippuu käytettävästä maalityypistä, kuinka pitkää aikaperspektiiviä tarkastellaan.

Maalarin onneksi nykyään on tarjolla lukemattomia sääennustesovelluksia, joiden paikkansapitävyys yleensä on melko hyvä. Mikään sääennuste ei kuitenkaan ole kovin tarkka 3-4 päivän päähän, joten pidemmän aikavälin ennusteisiin tulee suhtautua varauksin, ja pitää niitä lähinnä suuntaa-antavina.

Maalaussäätä ennustettaessa tulee kiinnittää huomiota lämpötilan ja sateen lisäksi myös siihen, ennustetaanko alueelle sadekuurojen mahdollisuutta. Sadekuurot ovat valitettavan vaikeita ennustaa, ja ovat myös usein hyvin paikallisia. Sadekuuro voi kastella yhden kaupunginosan toisen jäädessä täysin kuivaksi. Valmiiksimaalausta ei kannata tehdä, mikäli alueella on suurempi sadekuurojen todennäköisyys.

Muut ulkoiset olosuhteet

Vuoden kierto asettaa myös tiettyjä haasteita maalaukselle. Kasvien siitepölykaudet, siementen irtoamiset ja hyönteisten parveilu voivat yllättää.

Paikassa jossa on runsaasti mäntyjä kannattaa huomioida männyn siitepölykausi, joka yleensä sijoittuu toukokuulle, ja kestää pari viikkoa. Männyn siitepöly on hyvin karkeaa, ja siitepölyä voi kertyyä erityisesti vaakapinnoille. Siitepöly voi roskata tuoretta maalipintaa ennen sen kovettumista kosketuskuivaksi.

Koivun siemenet voivat myös muodostua ongelmaksi. Koivu siementää yleensä heinä-elokuun vaihteessa, ja tuuli voi pöllyttää siemeniä vaakapintojen lisäksi pystypinnoille. Kaikkea maalaamista ulkona tulisi välttää koivun siemennyskauden aikana, mikäli maalattavan kohteen lähistöllä on koivuja.

Joskus myös hyönteiset aiheuttavat harmia. Maalatulle pinnalle voi lasketua satojen pienten hyönteisten parvi, joka tarttuu maalattuun pintaan kuin kärpäspaperiin. Usein maalipintaan tarttuneet ja kuolleet hyönteiset huuhtoutuvat vuoden kuluessa pois, eikä niistä yleensä jää juurikaan jälkiä.

Teppo Ruohtula, maalarimestari

Tietoa meistä



Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot


Yleistä

Kymin Palokärki varaa oikeuden muuttaa näitä toimitusehtoja ilman etukäteisilmoitusta julkaisemalla päivitetyt toimitusehdot. Sen vuoksi sinun tulee tarkistaa toimitusehdot joka kerta, kun olet tekemässä tilausta.

Kaikki verkkokaupassamme esitetyt hinnat sisältävät alv 24 % (kirjat alv 10 %). Tuotteiden hinnat ovat voimassa sitoumuksetta toistaiseksi. Tuotteiden hinnat sekä mahdolliset kampanja- tai asiakasalennukset voivat muuttua ilman etukäteisilmoitusta.

Myynti yrityksille

Mikäli tilaaja antaa tilauksen yhteydessä yrityksen nimen ja y-tunnuksen, katsotaan että tilaus tulee yritysasiakkaalle. Yritysmyynnissä noudatamme Kymin Palokärjen yleisiä yritysmyyntiehtoja. Yritys voi tilata tuotteita kaikille avoimesta verkkokaupastamme, tai rekisteröityä halutessaan yritysverkkokauppaamme asiakkaaksi. Yritysasiakkaaksi rekisteröitynyt asiakas voi myös hakea Kymin Palokärjen laskutustiliä.

Toimitusehdot yritysasiakkaille löytyvät täältä.

1. Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupan kautta.

Lisää halutut tuotteet ostoskoriin ja siirry kassalle, jossa annetaan toimitusosoite, sekä valitaan toimitustapa ja maksutapa. Tilaaminen edellyttää myös toimitusehtojemme hyväksymistä. Kun asiakastiedot, toimitus- ja maksutapa on valittu, ja olet hyväksynyt toimitusehtomme, voit hyväksyä ja lähettää tilauksen, jonka jälkeen verkkokauppamme siirtää sinut maksunvälityspalveluntarjoajamme sivulle.

Kun olet maksanut tilauksen, rekisteröityy tilaus Kymin Palokärjen järjestelmään, ja tästä ilmoitetaan välittömästi asiakkaalle näytöllä ja sähköpostitse.

Tuotteita myy Kymin Palokärki (y-tunnus 2123109-4). Tuotteiden hinnat sisältävät Suomen arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hinnanmuutoksiin. Tuotevalikoimamme ja hintamme ovat voimassa sitoumuksetta toistaiseksi.

2. Tietosuoja ja asiakkaaksi rekisteröityminen

Kymin Palokärki on henkilötietojen rekisterinpitäjä. Palvellaksemme sinua mahdollisimman hyvin, tarvitsemme sinusta tiettyjä henkilötietoja, joita käsittelemme tietosuojaselosteemme mukaisesti. Tutustu tietosuojaselosteeseen tästä.

Asiakkaaksi rekisteröityminen on vapaaehtoista ja verkkokaupasta voi hyvin tilata ilman rekisteröitymistäkin. Asiakkaaksi rekisteröitymällä voit myöhemmin tarkastella tilaushistoriaasi omalla asiakassivullasi.

Yritysverkkokauppamme (b2b.kyminpalokarki.fi) edellyttää rekisteröitymistä ja yritysasiakastilin avaamista.

Yritysasiakastili (B2B-asiakastili) voidaan avata vähintään vuoden ikäiselle kauppa-, alv- ja ennakkoperintärekisterissä olevalle yhtiölle (oy, ky, ay tai osuuskunta) tai yhteisölle (säätiö, yhdistys).

3. Maksutavat

3.1 Maksu verkkokaupassa (Paytrail)

Verkkokauppatilaukset voi maksaa seuraavilla maksutavoilla:

  • Verkkopankkimaksut: Nordea, Osuuspankki, Danske Bank, Säästöpankki, Oma Säästöpankki, POP Pankki, Aktia, Handelsbanken, Ålandsbanken ja S-Pankki
  • Korttimaksaminen: Visa, Mastercard ja American Express
  • Mobiilimaksaminen: MobilePay, Pivo ja Apple Pay

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä Kymin Palokärjen asiakaspalveluun.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com

3.2 Lasku yrityksille ja yhteisöille

Mikäli tilaaja antaa tilauksen yhteydessä yrityksen nimen, katsotaan, että tilaus tulee yritykselle. Yritysmyynnissä noudatamme Kymin Palokärjen yleisiä yritysmyyntiehtoja.

Yritysasiakastili voidaan avata vähintään vuoden ikäiselle kauppa-, alv- ja ennakkoperintärekisterissä olevalle yhtiölle (oy, ky, ay tai osuuskunta), kunnalle tai yhteisölle (ry, säätiö). Voit täyttää yritysasiakatilihakemuksen verkkokaupassamme täällä.

Yritysasiakkaaksi rekisteröitynyt asiakas voi hakea Kymin Palokärjen laskutustiliä. Laskutustilin avaamisen jälkeen yritysasiakas voi tilata tuotteita verkkokaupastamme myös laskulla. Tarkistamme laskutustiliä hakevan yrityksen luottotiedot. Laskutustilin avaaminen edellyttää myönteistä luottopäätöstä.

- Maksuaika 10 vrk, laskutuslisä 5,00 €
- pidennetty maksuaika 30 vrk, laskutuslisä 10,00 € + 1,5 % tilauksen loppusummasta.
- Viivästyskorko 12 %.

Erääntyneet saatavamme siirretään eräpäivän jälkeen perintäyhtiö Visma Financial Solutions Oy:lle, joka vastaa erääntyneiden saataviemme maksuhuomautuksista ja perinnästä. Perintäyhtiö vastaa myös laskuihimme liittyvien viivästys- ja perintäkulujen perinnästä.

Pidätämme oikeuden evätä yritykseltä mahdollisuuden laskulla tilaamiseen, jolloin tilaukset voidaan maksaa tilauksen yhteydessä verkkokauppamme tarjoamilla maksutavoilla.

4. Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaus- ja maksutietosi.

Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota viivytyksettä yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelumme kanssa pidä aina tilausnumerosi saatavilla.

Tarkasta aina, että lähetyksen sisältö vastaa tilausvahvistuksella ilmoitettua tuotelistausta.

5. Tilausten toimitus

Toimitamme tuotteita Suomeen, Ruotsiin, Viroon, Latviaan, Liettuaan, Tanskaan, Saksaan, Alankomaihin, Itävaltaan, Luxemburgiin, Belgiaan, Ranskaan ja Espanjaan. Tilaukset toimitetaan verkkokaupan kassalla esitellyillä toimitustavoilla, joista asiakas valitsee itselleen sopivimman. Jokainen lähetys saa seurantakoodin, jonka avulla toimituksen etenemistä voi seurata seurantapalvelun kautta.

Kymin Palokärki pidättää itsellään oikeuden muuttaa asiakkaan valitsemaa toimitustapaa, sillä tuotteidemme ominaispainot vaihtelevat hyvin paljon. Tästä syystä voi tilauksen pakkaamisen yhteydessä joskus käydä ilmi, että sitä ei voida toimittaa tilaksen yhteydessä valitulla toimitustavalla. Ilmoitamme aina tilauksen toimitustavan vaihdosta asiakkaalle.

Tuotteet voi myös tilata noudettavaksi varastomyymälästämme ilman toimituskuluja. HUOMIOI VARASTOMYYMÄLÄN AUKIOLOAJAT!

6. Toimitusajat

Tilausten normaali käsittelyaika varastotuotteille on n. 2-5 arkipäivää. Kun tilaus lähtee varastoltamme, saapuu se perille määräasemalle yleensä n. 1-3 arkipäivän kuluessa (Suomessa) riippuen toimitusosoitteesta sekä verkkokauppamme kassalla valitusta toimitustavasta.

Kymin Palokärki ei voi vaikuttaa logistiikkayhtiöiden kuljetusaikatauluihin, eikä vastaa tullin tai viranomaisten toimenpiteiden lähetyksille aiheuttamista viivästymisistä.

Jos tuotetta ei ole varastossa, on sen kohdalla maininta "Tilaustuote. Tilauksen käsittelyaika n. X-Y arkipäivää". Tämä tarkoittaa, että tuote on joko tilapäisesti loppu ja täydennystoimitus on matkalla varastoomme, tai että vastaanotettuamme tilauksenne valmistamme tuotteen tai tilaamme tuotetta toimittajaltamme seuraavan normaalin tilauksemme yhteydessä. Saamme yleensä tuotteen valmistettua tai varastoon sekä tilauksen käsiteltyä tuotteen kohdalla ilmoitetun käsittelyajan puitteissa.

Mikäli tuotetta on osittain varastossa (esimerkiksi kun tilataan 3 kpl tuotetta, mutta varastossa on vain 2 kpl), ilmoitetaan tästä ostoskorinäkymässä sekä verkkokaupan kassalla. Samalla kerrotaan tilauksen arvioitu käsittelyaika.

Mikäli jotain tuotetta ei ole heti saatavilla, jää tilaus odottamaan kunnes kaikki tuotteet ovat saatavilla. Ilmoitamme aina jos toimitusaika venyy arvioidusta.

HUOMAATHAN, ETTÄ JOILLAKIN TUOTTEILLA TOIMITUSAIKA VOI OLLA KOVIN PITKÄ (ESIM. ERIKOISSÄVYTYKSET JA TILAUSSÄVYTYKSET). EMME VALITETTAVASTI VOI VAIKUTTAA VALMISTAJAN KÄSITTELYAIKOIHIN TAI KULJETUSLIIKKEEN AIKATAULUIHIN. VAHVA SUOSITUKSEMME ON, ETTÄ ASIAKKAAMME EI JÄRJESTÄ TALKOITA, PALKKAA TYÖNTEKIJÖITÄ, TAI VUOKRAA NOSTIMIA JA TELINEITÄ ENNEN KUIN KAIKKI TYÖSSÄ TARVITTAVAT TUOTTEET ON TOIMITETTU.

Lähetämme sähköpostitse ilmoituksen, kun tilaus on käsitelty ja lähdössä varastoltamme.

7. Toimituskulut

Toimituskulut riippuvat valitusta toimitustavasta, tilauksen painosta sekä siitä, sisältääkö tilaus vaaralliseksi luokiteltuja aineita (VAK-tuotteita). Näet lähetykselle mahdolliset tomitustavat sekä eri toimitustapojen hinnat verkkokaupan kassalla ennen tilauksen vahvistamista.

Voimme tarjota ilmaisia tai edullisempia toimituksia kampanjoiden yhteydessä esimerkiksi tietyn ostorajan ylittäville tilauksille. Ilmaiset tai edullisemmat toimitustavat eivät välttämättä koske kaikkia toimitustapoja, sillä mahdollisia toimitustapoja rajoittaa esimerkiksi tilauksen sisältö, paino, sekä lähetyksen pakettimäärä.

8. Palautus- ja peruutusehdot

  • Kuluttaja-asiakkaana sinulla on oikeus palauttaa tilauksesi tai osan siitä 14 päivän kuluessa tilauksen vastaanottamisesta. Muista, että tuotteen tulee olla käyttämätön ja alkuperäisessä kunnossa.
  • Palautusoikeus ei koske yritysasiakkaita. Toimitusehdot yritysasiakkalle.
  • Asiakas vastaa palautuskuluista.
  • Palautusoikeus ei koske tuotteita, jotka on valmistettu tilauksesta (esim. sävytetyt maalit), tai tuotteita, jotka on tilattu nimenomaan asiakkaalle.
  • Jos sait rikkinäisen tai viallisen tuotteen, pahoitteelemme tapahtunutta! Tee vahinkoilmoitus rahdin kuljettajalle, ja ota tämän jälkeen viipymättä yhteys asiakaspalveluumme sähköpostitse osoitteeseen [email protected] tai puhelimitse 010 321 2860 (ma-pe 9-16) asian selvittämiseksi.

8.1 Haluatko palauttaa tuotteen?

Jos haluat palauttaa verkkokaupastamme tilaamaasi tuotteen, on kuluttaja-asiakkaalla kuluttajasuojalain mukainen oikeus palauttaa tilaus tai osa siitä 14 vuorokauden kuluessa tuotteen vastaanottamisesta.

Palautus- ja peruutusoikeus ei koske yritysasiakkaita. Yleiset toimitusehdot yrityksille löytyvät täältä.

Ota aina yhteyttä asiakaspalveluumme ennen tilauksen tai sen osan palauttamista osoitteeseen [email protected] tai puhelimitse numeroon 010-3212860 (ark 9-16) viimeistään 14 päivän kuluttua tilauksen vastaanottamisesta.

Muistathan, että palautettavan tuotteen täytyy olla käyttämätön ja täysin uuden veroinen.

Etämyynnissä kuluttajansuojalaki edellyttää mahdollisuutta tutustua tuotteeseen niin kuin se on mahdollista myymälässä. Tästä syystä maalipurkkeja ei saa avata, eikä pigmenttipurkkien sinettiä rikkoa. Tuotteen tulee olla alkuperäisessä myyntikunnossa.

Noutovarastoltamme (Rautapolku 8, 07310 Sannainen) ostetuilla tuotteilla ei ole vaihto- ja palautusoikeutta.

HUOM: Tuotteille ei myönnetä palautusoikeutta jos se on erityisesti asiakkaan toiveiden mukaan valmistettu, tilattu tai muokattu, jos työn suorittaminen on ehditty aloittaa, tai jos juuri asiakkaalle tilattavan tuotteen ostotilaus tavarantoimittajalta on valmistunut. Palautusoikeus ei siis koske maalien erikoissävytyksiä, tilauksesta valmistettavia tai sävytettäviä tuotteita tai asiakkaalle erikseen tilattavia muita kuin varastossa pidettäviä eri tuotteiden pakkauskokoja.

8.2 Tilauksen peruuttaminen

Jos emme ole vielä ehtineet lähettää, valmistaa tai valmistuttaa tuotetta sinulle, voit peruuttaa tilauksen ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

Jos olet jo vastaanottanut tuotteet, kuluttaja-asiakkaalla on aina tilauksen vastaanottamisesta laskettuna 14 päivän peruutusoikeus käyttämättömille tuotteille. Peruutuksesta tulee aina ilmoittaa asiakaspalveluumme.

Tilauksen noutamatta jättämistä ei katsota tilauksen peruuttamiseksi (ks. kohta 8.3).

HUOM: Tuotteella ei ole peruutusoikeutta jos se on erityisesti asiakkaan toiveiden mukaan valmistettu, tilattu tai muokattu, jos työn suorittaminen on ehditty aloittaa, tai jos nimenomaisesti asiakkaalle tilattavan tuotteen ostotilaus valmistajalta on valmistunut.

8.3 Toimitetun tilauksen noutamatta jättäminen

Tilauksen noutamatta jättämistä noutopisteestä ei katsota peruuttamiseksi, emmekä myöskään tarjoa maksuttomia asiakaspalautuksia. Noutamattomana meille palautuneen tilauksen kohdalla palautamme tilauksesta maksetun summan, josta vähennetään palautuskulut sekä palautuksen käsittelykulut 7,50 €.

8.4 Tilaaja vastaa palautuskustannuksista

Emme tarjoa maksuttomia asiakaspalautuksia. Voit palauttaa tilauksen tai sen osan meille esimerkiksi Matkahuollon bussipakettina omalla kustannuksellasi.

Emme ota vastaan palautuksia, jotka on lähetetty meille ilman että asiasta on erikseen sovittu etukäteen.

Matkahuollon pakettihinnasto Matkahuollon verkkosivuilla.

8.5 Maksujen palautus

Kun palautus on saapunut meille, palautamme tuotteiden hinnan sekä tilauksenne yhteydessä veloitetut toimituskulut 14 päivän kuluessa sille maksuvälineelle, jolla tilaus alunperin maksettiin.

Mikäli palautus sisältää vain osan tilauksen tuotteista, ei toimituskuluja palauteta.

8.6 Palautusohjeet

Ota aina yhteyttä asiakaspalveluumme ennen tilauksen tai sen osan palauttamista osoitteeseen [email protected] tai puhelimitse numeroon 010-3212860 (ark 9-16) viimeistään 14 päivän kuluttua tilauksen vastaanottamisesta.

Suosittelemme palautuksiin Matkahuoltoa. Matkahuollon pakettihinnasto Matkahuollon verkkosivuilla.

Pakkaa tuotteet mahdollisimman hyvin, kätevimmin pakettiin jossa tilaus toimitettiin. Täytä ja laita pakettiin mukaan palautuslomake, joka on tulostettavissa sähköpostitse toimitetun tilausvahvistuksen kautta.

Palautusosoite on:
Kymin Palokärki
Rautapolku 8
07310 Porvoo

Huomioithan, että tuotteen tulee olla käyttämätön. Mikäli tuotetta on käytetty, tuotepakkaus (esim. pigmentti- tai maalipurkki) on avattu, tai se ei muuten ole myyntikunnossa, emme valitettavasti voi hyvittää tuotteen hintaa.

9 Ongelmatilanteet

9.1 Onko tilaus lähetetty, mutta se ei tunnu saapuvan perille?

Ilmoitamme toimitustavan kohdalla toimitusaika-arvion lähetykselle. Paketit saapuvat lähes poikkeuksetta perille mainitussa ajassa. Mikäli lähetys ei mainitussa ajassa ole saapunut perille, tarkista ensin lähetyksen seurantatiedoista, missä lähetys on kulkenut. Joissakin tilanteissa lähetys saattaa hetkellisesti jumittua matkalle. Mikäli seurantatiedoissa ei näy minkäänlaisia merkintöjä parin arkipäivän kuluessa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme jotta voimme ryhtyä selvittämään lähetyksen sijaintia ja toimitusaikaa.

Kymin Palokärki ei vastaa tullin tai viranomaisten toimenpiteiden lähetyksille aiheuttamista viivästymisistä. Huomaathan, että Kymin Palokärki ei myöskän
voi vaikuttaa lähettämämme lähetysten toimitusaikatauluihin. Voimme vain avustaa lähetyksen sijainnin selvittämisessä.

9.2 Saitko väärän tuotteen tai oliko tuotteessa virhe?

Pahoittelemme tapahtunutta! Ilmoitathan virheestä heti asiakaspalveluumme jotta voimme sopia toimitetun tuotteen palautuksesta ja korvaamisesta. Pyrimme korvaamaan virheen ensisijaisesti toimittamalla oikean tuotteen mahdollisimman pian. Jos tämä ei ole mahdollista palautamme tuotteesta maksetun hinnan käyttämällesi maksuvälineelle.

9.3 Oliko tuote vaurioitunut?

Pahoittelemme tapahtunutta! Pyrimme aina pakkaamaan lähetyksemme hyvin, jotta tuotteet saapuisivat ehjinä perille, mutta valitettavasti kovakourainen käsittely matkalla voi aiheuttaa sen, ettei tuote saavukaan perille ehjänä. Tee tällaisessa tilanteessa välittömästi vahinkoilmoitus rahdin kuljettajalle, ja ota tämän jälkeen viipymättä yhteyttä asiakaspalveluumme sopiaksesi uuden tuotteen toimituksesta ja viallisen tuotteen palautuksesta. Korvaava lähetys toimitetaan samalla toimitustavalla kuin alkuperäinen lähetys.

HUOM!

Kaikissa kysymyksissä voitte ottaa yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen [email protected] tai puhelimitse numeroon 010-3212860 (ark 9-16). Puhelun hinta kiinteän verkon liittymästä 8,35 snt/puh + 6,00 snt/min ja matkaviestinverkon liittymästä 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min.

Ostoskoriin käytetyt lahjakortit